Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/13497
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Трегубов, Д.Г. | - |
dc.contributor.author | Трегубова, І.М. | - |
dc.contributor.author | Tregubov, Dmytro | - |
dc.date.accessioned | 2021-09-07T05:52:13Z | - |
dc.date.available | 2021-09-07T05:52:13Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Trehubov, D., Trehubova, I.(2021). Self-identification of the Ukrainians through pining for their native land (on the material of folk art). Astraea, 2(1), 96-114. doi: 10.34142/astraea.2021.2.1.06 | ru_RU |
dc.identifier.uri | http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/13497 | - |
dc.description | Актуальність дослідження визначається загостренням проблеми самоідентифікації українців. Події останніх років, які загрожували втратою незалежності, стали для багатьох мешканців України поворотним моментом на шляху самоідентифікації та вибору відповідних змін у поведінці та способі мислення. Тобто, стан розлуки з рідною землею або загроза виникнення такого стану дозволяє людині краще зрозуміти власне ставлення до означеної проблеми. Тому в цій статті проведено аналіз пісенної творчості та виявлення у літературній спадщині України згадок про види розлуки з рідною землею та прояви особистісного ставлення до цієї проблеми.У статті проаналізовано та систематизовано зразки української культурної спадщини на наявність елементів фіксації української ідентичності на тлі різних видів розлуки з батьківщиною. Розглянуто прояви даного культурного явища у різних видах літературної творчості. Здійснено класифікацію типів стану розлуки з рідною землею та виявлення їх відображення у пісенній та літературній спадщині українського народу. Акцентовано, що для України, як для ніякої іншої держави, це питання набувало актуальності багато разів у різні часи. Виділено новий тип відокремлення від рідного краю – вимушена втрата рідної мови на власній землі. Показано висвітлення цієї проблеми у народних та сучасних піснях. Зосереджено увагу на використанні типових знаків єдності з рідним краєм, які стали символами України. Наголошено, що деякі пісні містять прямі вказівки слухачеві щодо принципів підтримання національної ідентичності, так у знайденій версії пісні “Побратався сокіл…” є нова строфа, яка містить прохання: “Навчи ж моїх діток ... На чужині щастя ... не шукати”. У контексті сучасного стану культури та проблеми відокремлення від рідного краю розглядається парадигма поняття “євшан-зілля”. У цілому, ця робота показує, що культурна ідентичність українців має історичні докази, які закріплені у народній пісенності та літературній спадщині. Ці результати дозволяють з’ясувати основи культурної ідентичності багатьох народів на прикладі України. | ru_RU |
dc.description.abstract | The scientific novelty of this study is determined by the acute topicality of the studies concerning self-identification of the Ukrainians. Leaving the native land allows a person to better understand his/her inner self. In the creative heritage of Ukraine, there are many mentionings of the types of separation from the native land and the reflection of personal attitude to it. Manifestations of this cultural phenomenon in different types of literary creativity are given close attention. The causes that add to the pining for the native land are classified, and their reflection in the literary heritage of the Ukrainian people is revealed. It is emphasized that for Ukraine, more often than for other states, this issue has repeatedly become relevant at different times. A new type of separation from the native land has been identified: the forced loss of the native language on one’s own land. It is emphasized that some songs contain direct instructions to the listener on the principles of maintaining national identity. For example, the found version of the song “The falcon and eagle became friends” contains a new stanza with the request: “Teach my children / In a foreign land / not to seek for happiness”. In the context of modern Ukrainian cultural background pining for the native land becomes topical, and the concept of “evshan-potion” is deemed really important. In general, this work shows that the cultural identity of Ukrainians has historical evidence, which is enshrined in folk songs and literary heritage. These results allow us to clarify the foundations of the cultural identity of the Ukrainians. | ru_RU |
dc.language.iso | en | ru_RU |
dc.publisher | ХДПУ ім. Г.С. Сковороди | ru_RU |
dc.subject | folk art | ru_RU |
dc.subject | loss of native language | ru_RU |
dc.subject | expansion of foreign cultures | ru_RU |
dc.subject | Ukrainian | ru_RU |
dc.subject | Ukraine | ru_RU |
dc.subject | separation | ru_RU |
dc.subject | self-identification | ru_RU |
dc.title | Self-identification of the Ukrainians through pining for their native land (on the material of folk art) | ru_RU |
dc.title.alternative | Самоідентифікація українців на тлі туги за рідною землею (на матеріалі фольклору) | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
Appears in Collections: | Кафедра спеціальної хімії та хімічної технології |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Astraea № 2(1) (1).pdf | Self-identification of the Ukrainians | 1,41 MB | Adobe PDF | View/Open |
TregubovTregubovа_черн2021астрея.pdf | 333,55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.