Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/15913
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorТрегубов, Д.Г.-
dc.contributor.authorТрегубова, І.М.-
dc.date.accessioned2022-10-07T18:31:35Z-
dc.date.available2022-10-07T18:31:35Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationТрегубов Д.Г., Трегубова І.М. Світоглядні витоки фольклорного сюжету «звідництво дівчини» // Вісник науки та освіти. 2022. № 3(3) 2022. С. 155-173uk_UA
dc.identifier.urihttp://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/15913-
dc.descriptionThe relevance of the research is related to the need to identify the relationship of folklore samples with the archaic foundations of the Ukrainian people worldview. This possibility still exists due to the fact that despite the understanding loss of certain traditional formulas, they remained in songs, and systematic analysis allows us to establish their original meaning. The paper argues that the worldview of the plot "seduction of a girl" has archaic roots. The actions of the gods Gromovyk and Khmara according to the myth, which are reflected in the folklore, are considered to be the lighting of a "triple tree", which has features in common with the pine "burning". It is shown that solar motives of the plot are manifested in the similarity of the pine, which is illuminated by first rays of the dawn, with the phenomenon of burning, in the movement of the Cossacks in the direction of the sun (from the Don or to the Danube), in the mention of Kasunya-Zorya as a reflection of the sun in the Danube. It is noted that pine is more suitable for the role of the World Tree ritual analogue, as its bark in the sun acquires a characteristic golden appearance. According to the analysis of Sanskrit syllables, it is deduced that "pine" is a sunlit tree in marriage ceremonies that "burns" and gives drops, with a ritual sacrifice, and "spring" is the wrapping of the nature by the solar wind with the life initiation. It is found that the bride's white veil is an accessory that turns her into Kasunya-Zorya as part of a marriage ritual. The novelty of this research is to clarify the worldview of the plot "seduction of a girl". The practical result of this study was the interpretation of the worldview basis of the plot "Seduction of a Girl" as a description of the creation of the world with the breaking of the cloud-snake near the World Tree and the sun and water marriage, which was staged at the Kupala festival and the archaic wedding. Keywords: folklore, plot, seduction of a girl, worldview, pine, spring, sun, Danube, Kupala, wedding.uk_UA
dc.description.abstractАктуальність дослідження пов’язана з необхідністю виявлення зв’язку фольклорних зразків з архаїчними основами світогляду українського народу. Така можливість існує й досі через те, що, незважаючи на втрату розуміння окремих традиційних формул, вони залишилися в піснях, а систематичний аналіз дозволяє встановити їх первісний зміст. Проаналізовано особливості застосованих формул у межах фольклорного сюжету «звідництво дівчини». Акцентовано увагу на наявності весняних, весільних, ініціаційних та купальських мотивів у відповідних піснях. Аргументовано, що світоглядні витоки сюжету мають архаїчні корені. Виокремлено такі світоглядні основи: відповідність сюжету «небесним подіям», солярне пояснення опису «спалювання» та «потоплення» дівчини, можливість санскритського тлумачення слів «ве-сна» та «со-сна», сосна у ролі «Світового дерева». Порівняно дії Громовика та Хмари за мітом з описом у фольклорі запалювання тройдерева. Визначено, що солярні мотиви сюжету проявляються у схожості сосни, осяяної першими променями світанку, з горінням, у русі козаків за напрямком сонця (від Дону або до Дунаю), згадуванням Касуні-Зорі – як відбиття сонця у дунаї. Звернуто увагу, що саме сосна має якості ритуального аналогу Світового дерева, оскільки у сонячних променях кора набуває характерної золотистої ознаки. Виведено з санскриту за складовим аналізом, що «сосна» це осяяне сонцем дерево в церемоніях шлюбу, яке «палає» та дає краплі, зритуальною жертвою, а «весна» – обгортання природи сонячним вітром з ініціацією життя. З’ясовано, що білий вельон нареченої є аксесуаром, який перетворює її у шлюбному ритуалі на Касуню-Зорю. Новизна дослідження полягає у з’ясуванні світоглядних витоків сюжету «звідництво» й пов’язаному тлумаченні слів [ве-сна] і [со-сна]. Практичним результатом стало тлумачення світоглядної основи сюжету «звідництво» як опису світотворення з розбиттям хмари-змії біля Світового дерева та шлюбом сонця і води, що й інсценовано на святі Купала та архаїчному весіллі.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherНПuk_UA
dc.subjectфольклорuk_UA
dc.subjectвесілляuk_UA
dc.subjectКупалаuk_UA
dc.subjectдунайuk_UA
dc.subjectсонцеuk_UA
dc.subjectвеснаuk_UA
dc.subjectсоснаuk_UA
dc.subjectсвітоглядні основиuk_UA
dc.subjectзвідництво дівчиниuk_UA
dc.subjectсюжетuk_UA
dc.titleСвітоглядні витоки фольклорного сюжету «звідництво дівчини»uk_UA
dc.title.alternativeWorldview foundations of the folklore plot "seduction of a girl"uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Кафедра спеціальної хімії та хімічної технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
3 номер Вісник (1).pdfСвітоглядні основи фольклору763,95 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.