Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/23494
Title: | ОСОБЛИВОСТІ ІНСТИТУЦІЙНОГО РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ВПЛИВУ НА НЕЇ ЛОБІЗМУ Й КОРУПЦІЇ |
Other Titles: | FEATURES OF THE INSTITUTIONAL DEVELOPMENT OF THE PUBLIC ADMINISTRATION SYSTEM AND THE INFLUENCE OF LOBBYING AND CORRUPTION ON IT |
Authors: | Помаза-Пономаренко, А.Л. Тарадуда, Д.В. Демент, М.О. |
Keywords: | публічне управління система публічного управління інституціоналізація інституційне середовище інституційна спроможність держави органи публічної влади |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | НУЦЗУ |
Citation: | ВІСНИК НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ УКРАЇНИ Серія "Державне управління" |
Series/Report no.: | 2(21)2024; |
Abstract: | У статті аналізуються наукові розробки вітчизняних вчених та положення чинної нормативно-правової бази України щодо визначення правових і політичних меж гарантування інституційної безпеки держави. Виявлено відсутність єдиного загальновизнаного поняття «інституційна спроможність держави» та «інституційна безпека держави» на національній території. З огляду на це, під інституційною спроможністю України рекомендується розуміти здатність її державного апарату протистояти зовнішнім і внутрішнім ризикам і загрозам, що можливо за умови розвитку політичних підсистем, контрольованого лобізму і правових інститутів, боротьби із корупцією, що має унеможливити появу суспільних і суспільно-політичних конфліктів у державі. Крім того, наполягається на виділенні правової та організаційної підсистем державного управління, які покликані гарантувати та підтримувати систему безпеки держави. Враховуючи правову диференціацію у визначенні системи безпеки України, пропонується законодавчо закріпити поняття «інституційна безпека держави» шляхом внесення змін до Закону України «Про національну безпеку України». Уважаємо, що такий вид безпеки передбачає ефективну діяльність державних інституцій у напрямку забезпечення стану безпеки національних інтересів України, при цьому лобіюються інтереси саме держави та суспільства, а не приватні інтереси. |
Description: | The article analyzes the scientific developments of domestic scientists and the provisions of the current legal framework of Ukraine regarding the definition of legal and political limits of guaranteeing the institutional security of the state. The absence of a single universally recognized concept of "institutional capacity of the state" and "institutional security of the state" on the national territory was revealed. In view of this, the institutional capacity of Ukraine is recommended to be understood as the ability of its state apparatus to resist external and internal risks and threats, which is possible under the condition of the development of political subsystems, controlled lobbying and legal institutions, the fight against corruption, which should prevent the emergence of public184 and socio-political conflicts in the state. In addition, it insists on the allocation of legal and organizational subsystems of state administration, which are designed to guarantee and support the state's security system. Taking into account the legal differentiation in the definition of the security system of Ukraine, it is proposed to legislate the concept of "institutional security of the state" by amending the Law of Ukraine "On National Security of Ukraine". We believe that this type of security involves the effective activity of state institutions in the direction of ensuring the state of security of Ukraine's national interests, while the interests of the state and society, rather than private interests, are lobbied |
URI: | http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/23494 |
Appears in Collections: | Вісник НУЦЗ України. Серія: Державне управління Випуск 2(21)2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Taraduda.pdf | 498,42 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.