Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/18412
Назва: Психологічні особливості професійного становлення майбутніх офіцерів ДСНС
Інші назви: Psychological features of the professional formation of future officers of the State Emergency Service.
Автори: Чабань, Альона Вячеславівна
Ключові слова: професійне становлення
мотивація
ціннісні орієнтації
професійна діяльність
адаптація
стресостійкість
соціально-психологічний тренінг
психологічні особливості
курсант-випускник
Дата публікації: жов-2023
Бібліографічний опис: Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Короткий огляд (реферат): Чабань А.В. Психологічні особливості професійного становлення майбутніх офіцерів ДСНС. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії у галузі знань 05 – «Соціальні та поведінкові науки», спеціальність 053 – «Психологія». – Національний університет цивільного захисту України, Харків, 2023. Дисертацію присвячено дослідженню професійного становлення майбутніх офіцерів ДСНС. Актуальність дослідження зумовлена важливістю обрання майбутньої професії особистістю та адаптації до неї, як невід’ємного компонента подальшого особистого розвитку, якості життя та оточення. Професійне становлення майбутніх офіцерів ДСНС має свої психологічні особливості, оскільки обумовлено високим рівнем стресогенності роботи та певній закритості системи. Закритість системи ДСНС передбачає певну кар’єрну ланку, особливість якої полягає у періодичних посадових переміщеннях по службі. Тож служба в ДСНС є досить складною та має свої особливості, з якими доведеться зіткнутися майбутнім офіцерам після закінчення навчання. Зазначимо також, що умови навчання майбутніх офіцерів є досить специфічними. Адже курсантам доводиться поєднувати навчання, заняття з фізичного виховання, тренувальні виїзди та чергування, проживання та ведення побуту в нових особливих умовах – казармах, що потребує більшої самостійності, відповідальності, пізнавальної активності, адаптаційної здатності. Теоретико-методологічний аналіз дозволив обґрунтувати психологічні особливості професійного становлення майбутніх офіцерів ДСНС та зауважити, що визначення терміну професійного становлення є досить неоднозначним і розмитим. Тож, нами було запропоновано своє розуміння щодо визначення професійного становлення офіцерів сектору безпеки та оборони України. Це багатогранний процес поетапного розвитку особистості, який формується спираючись на її власні очікування, вимоги професійної діяльності до неї та професійне оточення, в якому вона перебуває, для визначення свого місця у професії. Аналіз наукових літературних джерел з психології професійної діяльності показав, що запропоновані різні підходи до періодизації професійного становлення фахівця, які виходять із різних засад та доповнюють один одного. В ході проведення теоретичного аналізу було виділено чотири основні етапи професійного становлення фахівця ДСНС: перший етап – «професійне визначення»; другий етап – «адаптація»; третій етап – «входження в професію»; четвертий етап – «майстерність». Кожен із виділених етапів професійного становлення фахівця має свої складнощі. Під час дослідження було зʼясовано, що особливої важливості у формуванні професійного становлення майбутніх офіцерів ДСНС набули етапи «професійного визначення» та етап «входження в професію». Неоднозначність у визначенні в психологічній науці поняття «професійне становлення» призвела до великої кількості підходів у визначенні його складових. На основі аналізу наукових досліджень професійної діяльності офіцерів служби цивільного захисту нами було виокремлено ряд складових та чинників професійного становлення офіцерів ДСНС, які були досліджені в рамках спеціальності 19.00.09 – «Психологія діяльності в особливих умовах». За допомогою проведення методу експертних оцінок виявлено основні специфічні складові професійного становлення майбутніх офіцерів ДСНС: професійна ідентичність, ціннісні орієнтації та мотивація. Представлено організацію і результати емпіричного дослідження, яке поетапно складалося з шести частин, та проводилося за допомогою використання широкого спектру теоретичних, емпіричних та статистичних методів. Загальну вибірку дисертаційного дослідження склали 704 особи – курсанти та курсантки І та IV курсів, які навчаються у закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання: Національному університеті цивільного захисту України, Львівському державному університеті безпеки життєдіяльності, Черкаському інституті пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля Національного університету цивільного захисту України. У результаті проведення анкетування, розробленого нами особисто, було визначено, що більшість курсантів та курсанток обирали майбутню професію неусвідомлено. Також проведено визначення гендерної ідентичності курсантів та курсанток, яке засвідчило наявність андрогенного типу абсолютної більшості, що вказує на розвинутість у них гнучкої рольової поведінки та високі соціально-адаптивні здібності, стресостійкість. Діагностика професійної ідентичності показала, що досліджуваним курсантам та курсанткам ІV курсу властиве або повноцінне віднесення себе до професії при позитивному оцінюванні власних якостей, або ж заперечення своєї унікальності, що супроводжується порушенням самоідентифікації з найближчим професійним оточенням. З’ясовано, також, що значна частина курсантів та курсанток І курсу, перебуває у кризі професійної ідентичності та тривожності. Визначено, що у 89% курсантів та курсанток І курсів та 83% – ІV курсів зазначених ЗВО зі специфічними умовами навчання ДСНС простежується тенденція дотримання мотивації успіху. Натомість, діагностика мотиваційної структури особистості показала, що курсанти І та ІV курсів характеризуються споживчою мотиваційною тенденцією, що свідчить про ймовірність вираження у них мотивів підтримки над розвиваючими мотивами. До того ж, виявлено, що першокурсники характеризуються як ініціативні та активні, проте можуть бути недостатньо стриманими та недостатньо гнучкими у поведінкових реакціях, а тому – емоційно-нестабільними та схильними до ризику. Серед курсантів та курсанток IV курсів 12% виявляє особливості життєвої позиції, що може відображатись в агресивних та деструктивних формах поведінки. Встановлено, що більшість першокурсників (62%) вважають за потрібне досягати особистого успіху та нести відповідальність заради соціального схвалення. У випускників також спостерігається необхідність досягти певного статусу і значущості у професійній діяльності, але й необхідність у контролі та домінуванні над людьми та різними засобами. Поміж тим, досить важливе місце у системі цінностей курсантів та курсанток ЗВО зі специфічними умовами навчання системи ДСНС як І, так і IV курсів займають традиції. Запропоновано зробити особливий акцент на практичних заходах за спеціалізаціями для абітурієнтів з метою більш детального ознайомлення з майбутньою професійною діяльністю. Основний наголос рекомендується зробити саме на І та IV курсах, які є перехідними між двома етапами на шляху професійного становлення. Як покращення ефективності професійного становлення ми пропонуємо введення напряму у виховній роботі щодо культури офіцера та проведення соціально-психологічних тренінгів за темами: «Професійно-важливі психологічні якості офіцера ДСНС»; «Формування колективу в умовах навчання у ЗВО зі специфічними умовами навчання ДСНС»; «Типові проблеми під час адаптації до умов навчання та служби». Тим часом для курсантів та курсанток ІV курсів може бути корисним проведення тренінгів з метою відпрацювання практичних навичок для виконання завдань за призначенням. Ми вважаємо, що запропоновані заходи мають допомогти у визначенні подальших питань професійного становлення майбутніх офіцерів ДСНС. Наукова новизна отриманих результатів дослідження полягає в тому, що: вперше: - обґрунтовано етапи та основні складові професійного становлення майбутніх офіцерів ДСНС; – визначено гендерні особливості основних специфічних складових професійного становлення курсантів закладів вищої освіти зі специфічними умовами навчання системи ДСНС; удосконалено: – шляхи та методи проведення оцінювання психологічної готовності та вмотивованості до професійної діяльності майбутніх офіцерів ДСНС; набуло подальшого розвитку: – система професійно-психологічної підготовки курсантів – майбутніх офіцерів ДСНС. Практичне значення одержаних результатів полягає в тому, що результати дослідження дають можливість покращити процес професійного становлення майбутніх офіцерів системи ДСНС під час їх навчання у закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання. Отримані результати можливо використовувати у роботі з курсантами та курсантками під час навчального та виховного процесів в закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання ДСНС в процесі їх професійного визначення та адаптації. Основні результати кваліфікаційної наукової праці: (1) опрацьовані відділом внутрішнього забезпечення якості освіти Національного університету цивільного захисту України, а її результати, у вигляді виділених автором специфічних складових професійного становлення майбутніх офіцерів ДСНС, рекомендовані для використання в освітньому процесі Національного університету цивільного захисту України під час підготовки фахівців, які навчаються за освітньо-професійними програмами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти «Пожежна безпека» і «Пожежогасіння та аварійно-рятувальні роботи» спеціальність 261 «Пожежна безпека», «Цивільний захист» спеціальність 263 «Цивільна безпека»; (2) використані в освітньому процесі Львівського державного університету безпеки життєдіяльності під час підготовки лекційних, семінарських, практичних занять та тренінгів з навчальних дисциплін «Психологія діяльності в особливих умовах», «Психологія кризових ситуацій», «Військова психологія», «Психологія посттравматичної реабілітації та реадаптації».
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/18412
Розташовується у зібраннях:

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
dis_Chaban.pdf3,52 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.