Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/25977
Title: СОЦІАЛЬНО-ДЕМОГРАФІЧНІ ФАКТОРИ ПЕРВИННОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ КУРСАНТІВ ДО УМОВ НАВЧАННЯ ТА СЛУЖБИ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ МНС УКРАЇНИ
Other Titles: Науковий керівник: доктор психологічних наук, професор Тімченко Олександр Володимирович
Authors: Хмиров, Ігор Михайлович
Keywords: Первинна психологічна адаптація, соціально-демографічні фактори, курсант вищого навчального закладу МНС
Issue Date: 2013
Publisher: Національний університет цивільного захисту України
Series/Report no.: УДК 159. 9: 159.94;
Abstract: Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.09 – «Психологія діяльності в особливих умовах». – Національний університет цивільного захисту України. – Харків, 2013. Доведено, що соціально-демографічні фактори успішної первинної психологічної адаптації являють собою одночасно і особистісний компонент (а точніше – персональний), і соціальний компонент, оскільки відбувається відображення власного образу «Я» особистості, а також групового образу «Ми» як прояву ідентифікації курсанта зі своєю групою. Під суто соціальними факторами розкриваються характеристики середовища та оточення, в яких відбувається життєдіяльність курсанта (це об’єктивно існуючі та незалежні від конкретної людини фактори). Під соціально-демографічними факторами вивчаються здебільшого суб’єктивно обумовлені характеристики особистості, які визначають якість її існування в об’єктивно існуючих умовах життєдіяльності (це так звані зовнішні індикатори індивідуально-психологічних характеристик особистості, які зумовлюють особливості її взаємодії з оточенням та визначають її поведінку шляхом ретрансляції власних типологічних і психологічних якостей). З’ясовано, що успішність первинної психологічної адаптації курсантів у процесі навчання та служби у ВНЗ МНС України визначатиметься наступними параметрами: - професійна ідентифікація (0,913); - міжособистісний статус (0,831); - емоційно-діяльнісна адаптивність (0,802); - інтегральний емоційний інтелект (0,743); - індекс здоров'я (0,729); - схильність до ризику (0,713); - задоволеність професією (0,695); - вольовий потенціал (0,672).
Description: Актуальність теми дослідження. Одним з резервів підвищення ефективності підготовки майбутніх фахівців рятувальних підрозділів є оптимізація адаптації курсантів до навчання у вищих навчальних закладах системи МНС (ВНЗ МНС). Від її успішності залежить якість знань, умінь, навичок та загальна професійна спрямованість майбутнього фахівця-рятувальника. Розглядаючи питання первинної адаптації юнаків саме до умов навчання та проходження служби у ВНЗ МНС, слід відмітити, що насичена програма першого року навчання закладає рівень навчальних знань курсантів, що є необхідним для подальшого фундаментального засвоєння всієї сукупності навчальних дисциплін. У свою чергу знання, одержані курсантами вже на першому курсі, визначають якість подальшого процесу навчання і залежать здебільшого від швидкої та успішної адаптації майбутніх рятувальників до нових різноманітних факторів: рівня первинної підготовки, їхньої здатності засвоювати навчальний матеріал, строків підготовки, матеріальної бази, умов побуту, служби тощо. Питання адаптації курсантів до навчання та служби у ВНЗ силових міністерств та відомств були предметом досліджень Г.І. Васильєва, О.В. Іванової, В.В. Конопльова, І.І. Ліпатова, О.О. Назарова, Є.М. Потапчука, О.О. Теличкіна, В.Я. Яблонко та ін. При цьому досліджувався здебільшого психологічний аспект цього питання, який практично, окрім роботи О.О. Назарова, не стосувався курсантів вищих навчальних закладів Міністерства надзвичайних ситуацій України. На наш погляд, окремої уваги у вивченні проблем первинної психологічної адаптації особистості заслуговують питання аналізу її умов та факторів, зокрема її соціально-демографічних особливостей. На жаль, нам доводиться констатувати, що до сьогодні в сучасній вітчизняній психологічній науці не розкриті питання взаємозв’язку ступеня усвідомленості курсантом свого професійного вибору з якістю його адаптації; не виявлено впливу на первинну адаптацію курсантів таких характеристик як місце проживання, стать особистості тощо. Усе вищезазначене й зумовило вибір теми дисертаційного дослідження, визначення об’єкта і предмета, формулювання гіпотези, постановку мети і завдань наукового пошуку. Мета дослідження: на основі теоретико-методологічного аналізу проблеми первинної психологічної адаптації особистості до нових умов життєдіяльності дослідити особливості її прояву у курсантів ВНЗ МНС України залежно від основних соціально-демографічних факторів, що її обумовлюють. Завдання дослідження:  шляхом критичного аналізу відповідних наукових джерел розкрити сучасні підходи до вивчення проблеми первинної психологічної адаптації особистості до нових соціальних умов;  розробити оцінювальну модель первинної психологічної адаптації особистості та обгрунтувати критерії дослідження її рівнів;  дослідити особливості прояву первинної психологічної адаптації курсантів ВНЗ МНС в залежності від основних соціальних та демографічних факторів, що її обумовлюють;  на основі аналізу динамічних характеристик оточення, в яких здійснюється життєдіяльність курсантів, дослідити особливості протікання всіх етапів первинної психологічної адаптації за допомогою вивчення основних її критеріїв;  розробити рекомендації щодо оптимізації процесу психологічної адаптації та готовності курсантів до навчання і проходження служби у ВНЗ МНС та виконання професійної діяльності в екстремальних умовах. Об’єкт дослідження – первинна психологічна адаптація особистості. Предмет дослідження – соціальні та демографічні фактори первинної психологічної адаптації курсантів до умов навчання та служби у вищих навчальних закладах МНС України. Гіпотеза дослідження полягає в тому, що первинна психологічна адаптація курсантів до умов навчання та проходження служби у вищих навчальних закладах МНС України обумовлена великою кількістю факторів, серед яких соціально-демографічні детермінанти займають провідні позиції. Такі особливості як місце проживання, усвідомленість професійного вибору, соціальний статус та професійна ідентифікація особистості впливають на успішність процесу психологічної адаптації курсантів вже на початковому етапі навчання.
URI: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/25977
Appears in Collections:



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.