Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/27692
Title: Changes in the educational process during martial law: new approaches and content of education
Other Titles: Освітній процес в умовах воєнного стану: трансформація форм та змісту навчання
Authors: Касярум, Сергій Олегович
Kasiarum, Serhii
Bieliaieva, Karina
Tarasenkova, Nina
Akulenko, Iryna
Kraievska, Hanna
Keywords: Educational process
Education sector
Educational models
Transformation
Learning
Issue Date: 25-Nov-2025
Publisher: Revista on Line De Política E Gestão Educacional, 29(esp2)
Citation: https://doi.org/10.22633/rpge.v29iesp2.20650
Abstract: The large-scale war against Ukraine has profoundly affected the education sector, one of the most vulnerable and strategic areas for social sustainability. This study seeks to identify and conceptualize the main forces and mechanisms of transformation in educational formats and content during martial law, resulting in the creation of an analytical model of transformation focusing on institutional resilience, digital adaptation, security, psychosocial integration, and regulatory flexibility. Interrelated methods are used, such as comparative analysis, content analysis, typological classification, systematization, and generalization. The proposed model encompasses values-based curriculum reforms, digitalization, safe and psychosocial teaching, resource centralization, and digital inclusion, ensuring educational continuity and institutional sustainability. The conclusions highlight the need for a long-term strategic framework that combines digital equality, legal modernization, and intersectoral cooperation to strengthen an inclusive, resilient education system geared toward post-war reconstruction.
Description: Масштабна війна проти України глибоко вплинула на сектор освіти, одну з найбільш вразливих та стратегічних сфер для соціальної стійкості. Це дослідження має на меті визначити та концептуалізувати основні сили та механізми трансформації освітніх форматів та контенту під час воєнного стану, що призвело до створення аналітичної моделі трансформації, зосередженої на інституційній стійкості, цифровій адаптації, безпеці, психосоціальній інтеграції та регуляторній гнучкості. Використовуються взаємопов'язані методи, такі як порівняльний аналіз, контент-аналіз, типологічна класифікація, систематизація та узагальнення. Запропонована модель охоплює реформи навчальних програм, засновані на цінностях, цифровізацію, безпечне та психосоціальне навчання, централізацію ресурсів та цифрову інклюзію, забезпечуючи безперервність освіти та інституційну стійкість. Висновки підкреслюють необхідність довгострокової стратегічної структури, яка поєднує цифрову рівність, правову модернізацію та міжсекторальну співпрацю для зміцнення інклюзивної, стійкої системи освіти, спрямованої на післявоєнну відбудову.
URI: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/27692
ISSN: 1519-9029
Appears in Collections:Кафедра фізико-математичних дисциплін

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RPGE+e025049+PT.pdf1,88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.